Barcelona 24 d’octubre de 2023. El Consell Català de Ressuscitació (CCR), de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, ha celebrat el seu 20è aniversari amb l’orgull d’aconseguir formar els darrers anys prop de 280.000 nens i nenes a través del programa Suport Vital a les escoles (SV), que es duu a terme en 750 centres educatius d’arreu de Catalunya.
L’acte commemoratiu del CCR ha començat a les sis de la tarda a l’Auditori de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut, i ha comptat amb la participació de membres de la mateixa Acadèmia, així com d’altres autoritats sanitàries i educatives d’àmbit català. Xavier Escalada, president del CCR, i Joan Sala, president de l’Acadèmia, han donat el tret de sortida a la cerimònia. A més, s’ha fet la presentació del llibre Història del Consell Català de Ressuscitació i dels seus precedents, on s'explica l’evolució i l’impacte social que ha tingut l’entitat al llarg dels seus vint anys d’història.
El CCR va néixer l’any 2003, fruit de l'acord entre sis societats científiques de l’Acadèmia que buscaven millorar la supervivència de l’aturada cardíaca sobtada. La idea era aconseguir coordinar totes les especialitats mèdiques i elaborar un protocol únic dins de l’àmbit d’actuació del Suport Vital (SV) i la Ressuscitació Cardiopulmonar (RCP). D’aquesta manera, Catalunya adoptava els estàndards internacionals -concretament, l’European Resuscitation Council-, i es posava al mateix nivell que la resta d'Europa i els Estats Units. A hores d’ara el CCR, en la seva activitat, a través dels 1500 instructors han format aquests anys uns 230.000 primers interventors distribuïts per tot Catalunya, és adir les persones que han d’actuar en cas de detectar una víctima en situació d’aturada així com uns 80.000 ciutadans que s’han format per propi interès.
Per altra banda, cal remarcar que un dels pilars fonamentals del CCR sempre ha estat l’aposta per la formació, ja fos dels professionals sanitaris, dels cossos de seguretat, dels primers interventors d’entitats públiques i privades, o de la mateixa ciutadania. Per aquest motiu, i tenint en compte que el millor lloc on la gent pot aprendre de manera perdurable què cal fer davant d’una mort sobtada és a les aules, des del 2006 s’ha impulsat la formació en SV i RCP com a part del currículum escolar.
Així, tot i que en una fase inicial només es feien formacions als centres educatius de la zona de Tarragona, l’any 2015 el Departament d’Educació va aprovar el programa i es va començar a implementar la formació en més de 750 centres d’arreu del país, gràcies als mateixos docents de la comunitat educativa. I ara, vint anys després de la creació del CCR, segueixen el programa prop de 280.000 alumnes.
La clau de l’èxit és que la formació escolar es desenvolupa al llarg de vuit anys, període durant el qual els alumnes repeteixen les habilitats apreses al curs anterior i n’incorporen de noves. Aquest programa, que es va incloure recentment a la llei espanyola, va passar a ser obligatori a partir del curs escolar 2022-2023. Per la seva banda, la Conselleria d’Educació ha fet públic un decret de similars característiques, però encara no n’ha desenvolupat un reglament. Mentrestant, doncs, l’expansió de la formació a les aules ha estat possible gràcies a la voluntat dels docents i al grup de coordinació de l’SV, del qual forma part el CCR que es fa càrrec dels costos que comporta el programa.